BIJLAGE: PROFIELEN CvB-leden
Functie-eisen voor het CvB als geheel:
- bewezen ervaring in het vormgeven en realiseren van strategische doelstellingen;
- bewezen ervaring in het besturen van een complexe professionele (kennis)organisatie;
- in staat om een visie te ontwikkelen op onderwijsvernieuwing waarbij digitalisering/ICT en duurzaam denken en doen een belangrijke rol kan spelen;
- In staat om een lerende organisatie (in alle aspecten) neer te zetten;
- gedegen, actuele kennis van hoger onderwijs en onderzoek en kennisvalorisatie;
- relevant regionaal, nationaal en internationaal netwerk;
- kennis van en ervaring met het leidinggeven aan veranderingsprocessen en het leidinggeven aan professionals;
- ervaring met onderhandelingsprocessen op hoog niveau;
- gelet op het internationale karakter van de hogeschool is het noodzakelijk dat de leden van het college van bestuur de Engelse taal vloeiend beheersen in woord en geschrift en beschikken over een internationale oriëntatie;
- kennis van managementprocessen en de vertaling van beleid in uitvoering.
Gedeelde competenties CvB-leden:
- kritisch analytisch vermogen;
- intercultureel vaardig
- inspirerend leiderschap op basis van de principes van dienend leiderschap;
- transparant en benaderbaar;
- collegiaal en teamgericht;
- daadkrachtig en ondernemend;
- in staat om standvastig en consistent te handelen, met ruimte voor tegenspraak;
- organisatie- en omgevingsbewustzijn;
- veranderkundige expertise;
- internationale oriëntatie;
- kunnen verbinden en binden;
- in staat om de interactie tussen studenten, docenten en bestuur een duurzame impuls te geven;
- gezaghebbend op basis van bestuurlijk leiderschap en consistent gedrag;
- innovatieve bouwer.
- Affiniteit met de noordelijke regio
Functie-eisen voorzitter CvB
- aantoonbare bestuurlijke ervaring en inzicht;
- zodanige kennis van en ervaring in het onderwijs dat hij/zij op basis daarvan een gezaghebbende rol in de hoger onderwijswereld kan spelen;
- visionair;
- vertrouwenwekkend naar de eigen organisatie;
- aantoonbare ervaring met het leiden van complexe transitieprocessen;
- gezaghebbend boegbeeld in regionale en (inter-)nationale verbanden;
- politiek sensitief en zorgt voor optimale samenwerking met de verschillende actoren;
- vertrouwd met cultuurverandering, leiderschapsontwikkeling en lerende organisatie;
- diplomatiek en tactvol kunnen onderhandelen in complexe situaties;
- verbaal met overtuigingskracht kunnen communiceren.